Super blij met nieuwe fiets en schoenen! - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Mirjam - WaarBenJij.nu Super blij met nieuwe fiets en schoenen! - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Mirjam - WaarBenJij.nu

Super blij met nieuwe fiets en schoenen!

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

10 December 2014 | Ethiopië, Debre Zeyit

Weer een update vanuit het geweldige Ethiopië. Buiten de dagelijkse dingen, zoals kalfjes voeren en rond laten rennen in de loods, gebouw schilderen, rommel opruimen, besprekingen, onderzoek uitvoeren, verslag schrijven, andere school opdrachten maken en ga nog maar even door, vermaken wij ons prima hier. De opdracht verloopt goed. Na wat veranderingen in het projectplan zijn we nu druk bezig met het onderzoek. Welke en hoe kunnen de gewassen het beste verbouwd worden op de compound, welk soort druppel irrigatie systeem werkt het beste in Ethiopië en hoe komt de akker eruit te zien met een roulatie systeem. Genoeg om over na te denken, uit te werken, rond te vragen en uit te werken. Op dit moment zijn er een aantal leraren vanuit Nederland in Ethiopië. Zij hebben deze week een share4more meeting met Ethiopiës om te kijken wat er nu allemaal gedaan is en wat er in de toekomst gedaan kan worden. Zeker met de samenwerking met elkaar. Wij hebben die draaiboek en het programma gemaakt en zorgen er nu voor dat alles goed verloopt. Interessant om mee te gaan naar al de bezoeken. Vanmorgen bijvoorbeeld naar een kleine lokale basis school geweest. Wat een schatjes zijn die kinderen bij elkaar. Netjes staan als je binnen komt en uiteindelijk buiten in rechte rijen achter elkaar staan per klas en ons toezingen. Wij hebben daarop het Wilhelmus met elkaar gezongen.

Hidi is een boerderij waar wij zijn uitgenodigd om een klein onderzoek te doen. Wij mogen bij de lokale boeren langs gaan die melk aan Hidi leveren. De boeren zullen wij gaan interviewen en vragen stellen die gaan over gezondheid, de verzorging en de voeding van de koeien. Mandy en Martijn gaan er volgende week heen en Joëlle en ik zullen in de tweede week van januari gaan. Na al de interviewen zal er per boer een advies geschreven worden, zodat ze de boerderij kunnen verbeteren.

Het weer is nu weer heerlijk, de afgelopen week was het ietsje minder, maar in vergelijking met Nederland mogen wij volgens mij niet klagen. Buiten de stage en werkzaamheden om, zorgen we ervoor dat we veel van het land kunnen zien en meemaken. De lokale bevolking heeft echt een gaaf cultuur. In verhouding met Nederland hebben ze al zo weinig en als je te gast ben en je weigert je derde banaan, broodje of maïskolf wordt daar toch zodanig op gereageerd dat je hem toch maar aan neemt. Ze willen graag alles goed voor je doen en ervoor zorgen dat je geen tekort krijgt. Ze hebben misschien maar een set kleren, maar als ze zien dat jou broek kapot is willen ze hun eigen broek het liefst ruilen met die van jou. Wonderfresh is onze buurjongen van 18 jaar die woont in een huisje van 2,5 bij 2,5 meter. Wij zijn al een paar keer bij hem op de koffie geweest. Een heel ritueel is dat en vooral knus in zijn kleine huisje met z’n 7e. Wij hebben samen met zijn vader een fiets voor hem gekocht. Hij moest normaal een uur naar school lopen en nu hoeft hij nog maar 10 min te fietsen. Hij is er echt zo blij mij. Echt super gaaf om te zien. Zijn zusje, Mita hebben we nieuwe schoenen gegeven. Whou he, wat kan iemand blij zijn om een paar goed stevige nieuwe schoenen.

Twee weken geleden zijn we met z’n 6e naar lake Ziway geweest. Zaterdag erheen gegaan met openbaar vervoer. 2 uur rijden, met een overstap. Dat was geen probleem, er werd bijna ruzie gemaakt onderling in welke bus we zouden moeten gaan. Dat gebeurt trouwens bijna elke keer. Het is voor ons ook geen probleem om naar huis te komen. Verder hebben we zaterdag nog wat is Ziway rondgelopen, gewinkeld en ’s avonds werden we meegenomen naar een traditionele dans, alleen waren de dansers er niet, dus heeft Abraham ons de dans aangeleerd, super grappig om te doen. Zondag zijn we om half 9 in een bootje gestapt. We zijn langs een vogel eiland gevaren, waar super veel en grote vogels leven. De vogels zijn ook de enige op het eiland en wij zijn er ook niet op geweest. We zijn uiteindelijk naar een groot eiland gevaren, waar een feest was in de kerk. Veel traditionele dans en we hebben een rondleiding gekregen. Daarna hebben we de berg beklommen en zijn we de boot weer in gegaan. Als laatste van de dag hebben we nog wat nijlpaarden een bezoek gebracht, maar daar waren de dieren minder blij mee. Ze waren aan het eten en hadden blijkbaar geen zin in kijkers, dus ze zwommen onder water weg. Maar goed, we hebben bijpaarden gezien. Maandag hebben we nog een andere berg beklommen met een grote groep. Het was erg bewolkt, maar het was weer een mega mooi uitzicht.

We hebben echt mega schik met Lois en Marijn. Met elkaar doen we dan ook super veel. Elke avond hebben we wel weer een bezigheid. Koffie drinken bij de buren, film kijken, massage bij super goed hotel, uit eten (aangezien dat zo goedkoop is). De jongens gaan allen volgende week vrijdag al weg, dus dat is wel jammer. Maar daarna is het de bedoeling dat wij 4e 1,5 a 2 weken rond gaan trekken door Ethiopië. Dan een week bij Hidi zijn en daarna is dit veel te gave avontuur al weer bijna afgelopen. Maar daar denken we nu nog niet te veel aan. Er staan nog veel te veel leuke dingen op ons te wachten….